Thursday, July 02, 2009

mode ilmu - dah ada jawapan?

salam...

huuuuu dah masuk bulan Julai dah... kejab jerrr kan??? mmg le rase kejab... sebab zaman sekarang nie nikmat dan berkat dah semakin jauh... tu sebab rase rushing tekejar sane sini...

dulu aku ade tanye 3 soalan... siapa saya? kenapa saya hidup di dunia ini? dan ke mana saya nanti?

jawapan kepada soalan pertama: saya adalah MAHKLUK CIPTAAN ALLAH YAN SERBA SERBI KEKURANGAN... kalo sesape jawab nama, jawapan tuh tak salah... tapi itu adalah label yg diberikan kepada kita untuk membedakan antara satu sama lain.. kalau takde name pun tak mengapa kerana Allah dah jadikan cap jari kita kompom unik... takkan sama walau dengan seorang manusia pun... Hebat kan kuasa Allah??? nak belagak lagik??... na'u zubillah...

jawapan kepada soalan kedua: haa jawapan nie selalunya kita jawab dari segi material.. nak kaya, nak dpt degree, nak dpt kerja yang hebat.. sume bersifat kebendaan.. jawapan hakiki adalah kita dilahirkan ke dunia ini sebagai HAMBA ALLAH dan juga sebagai KHALIFAH ALLAH... inilah due perkara yang dipertanggungjawabkan kepada seluruh manusia... kene balance... jangan dok kejar dunia jerrr (khalifah Allah) tapi tanggungjawab sebagai hamba tuh buat nampak tak nampak... solat wajib tuh jgn buat derk jerrr... tiang agam tuh beb!!!

jawapan kepada soalan ketiga: ke mana kita nanti..?? alam kubur.. alam barzakh..?? alam akhirat..?? padang masyhar..?? secara umum orang akan jawab penamat kita adalah alam akhirat.. tapi... ada TAPINYA... akhirat ada dua beb.. syurga atau neraka??? clear ke kita dengan target hakiki kita nie...???? cakap saja nak syurga tapi dabel cek amalan kita.. berhak kah kita untuk menikmati keindahan syurga kalau kewajiban utama pun carca marba..???

semoga kita tidak menyusahkan orang lain untuk melintasi titian Sirat nanti... tepuk dada tanya Iman dan akal... jangan tanya emosi dan napsu!!

Wallhu'alam

1 comment:

Apai said...

Sama-sama kita perbaiki dan perbetulkan apa yang tak betul dalam kehidupan kita. Sementara masih diberikan kesempatan untuk bernyawa di muka bumi Allah ini.