Wednesday, August 11, 2010

mode ilmu - puasa Islam Malaysia

aku suke artikel ini.. dipetik dari http://freezoneterengganu.blogspot.com/2010/08/selamat-datang-ramadhan.html

malam pertama tarawih dan witir, bagi yang dah lama tak sujud banyak banyak terasa pening pula kepala hotak ni, yang dah lama tak nama muka kat masjid dan surau dah nampak kembali, mujurlah allah bagi bulan ramadhan adalah juga hati nak datang berjemaah kat masjid surau. alangkah indahnya hidup ini jika sentiasa memenuhi masjid surau berjemaah solat maghrib dan isyak. tak apalah sekurangnya sebulan ini penuh le masjid orang berjemaaah. walaupun 15 hari puasa nanti makin kurangle orang berjemaah. dinegara lain manusia islam berebut nak mengerjakan amalan dibulan puasa dimalaysia manusia islam duk berebut nak raya. raya lebih penting dari amalan yang memberikan ganjaran pahala yang berlipat kali ganda dari hari biasa. dimesir menyambut puasa lebih meriah dari menyambut syawal. orang islam disana menangis jika berakhirnya ramadhan dan dimalaysia diakhir ramadhan manusia islam makin gembira.

mungkin dimalaysia tradisi menyambut raya diberikan penumpuan terlampau terutamanya oleh media massa. manusia islam dimalaysia terus dihanyutkan oleh arus yang salah. ramadhan dianggap bulan mendera kerana terpaksa menahan lapar dan dahaga. puasa dah dijadikan alasan untuk bermalas malasan untuk melakukan pekerjaan. produktiviti makin menurun dibulan puasa padahal islam mengajar penganutnya lebih produktif bila menjelang puasa. apabila petang manusia islam lebih suka memenuhi pasar pasar yang memberikan pelbagai juadah untuk berbuka puasa. membeli makanan pada kadar kalau dilihat bagaikan tak makan sebulan lamanya. esok beli lagi sekaligus meningkatkan perbelanjaan sehari hari. sepatutnya perbelanjaan dibulan ramadhan menjadi rendah kerana dah hampir 14 jam kita tidak makan dan minum tapi dah menjadi terbalik. perbelanjaan isi rumah meningkat berkali kali ganda dari hari biasa. ramadhan dianjurkan memberi sedekah bukannya menghabiskan duit untuk membeli makanan dan minuman yang terlampau.

puasa tidak lagi mengajar manusia islam dimalaysia memahami betapa perit dan azabnya hidup orang miskin dan papa kedana. puasa umat islam dimalaysia mengajar penganutnya makan berlebihan dan makan lebih sedap dari hari biasa. hari biasa makan nasik berlaukkan ikan tapi dibulan puasa ayam dan daging menjadi santapan. bagaimanakah nak merasa azab dan sengsara orang lain yang miskin yang hidup makan sekali sehari. nak makan sedap setahun sekali pun susah. nilai puasa dah tak memberi erti kepada umat islam dimalaysia. ia dianggap sebagai lesen untuk menyambut hari raya tak lebih dari itu. raya diutamakan lebih dari menyambut ramadhan almubarak. trend berbelanja mewah dibulan puasa diteruskan saban tahun. jadi dimana manis berpuasa? dah tiada dalam jiwa umat islam dimalaysia. inilah kerja kerja umno yang mana memberikan salah fikiran kepada rakyat malaysia yang berugama islam.

semoga tahun ini, umat islam dimalaysia berubah, dengan keadaan ekonomi yang sangat nazak umat islam dimalaysia perlu berubah. jadikan puasa satu pemangkin kepada penjanaan ekonomi baru. berbelanja ala kadar dan mengikut kemampuan kita. bersedekah dan berdermalah sebanyak mungkin seolah ramadhan ini adalah ramadhan terakhir kita. jangan harap sangat kita akan dapat ramadhan di tahun akan datang. rebutlah peluang dimasa tubuh kita sihat. semoga ramadhan ini memberi keinsafan kepada kita semua. saya berpesan kepada anda dan juga diri saya agar kita sama sama mencari keredhaan ilahi bukannya keredhaan manusia. bersama samalah kita mengejar pahala dibulan yang mulia ini. tinggalkan sikap buruk sangka, tinggalkan perkara perkara mungkar. aku berharap ramadhan ini agar memberi impak yang lebih besar kepada perjuangan islam dimalaysia.

No comments: