Wednesday, August 18, 2010

mode ilmu - mari bersedekah

Kisah benar seorang rakan yang bekerja di TM. Renung-renungkan...

Sekadar berkongsi cerita project2 yg sedang saya jalankan:

a) Satu program penduduk weekend ni meraikan 80 org anak2 yatim dari Kampung Melayu Subang, so sapa2 nak bersedekah, boleh berjumpa atau personally mail kat saya. Sedekah bukannya dlm bentuk wang ringgit sahaja tapi macam2 boleh ie. Sabun basuh, ubat gigi, beras, minyak masak, barang2 dapur etc. No limits.

b) Saya juga mendapat tahu ada satu rumah anak yatim di Kampung Medan yg memerlukan bantuan. Syukur pada Allah kerana gerakkan hati saya untuk telefon Kak Kamariah - penaung tu yesterday. Saya kenal dia melalui satu program yang lepas. Saya memberi salam dan bertanya khabar, macamana puasa anak2 disitu. Kak Kamariah menjawab salam saya, diam seketika dan dgn sedih dia berkata," Dik, makanan semakin berkurangan dan tak cukup jadi kita orang berbuka puasa ngan mee hoon sahaja! Subhanallah - terkejut saya. Makan beehoon ni byk mulut boleh makan. Tambahnya lagi, nak buat macamana katanya, itu saja yg Akak mampu.

Remuk hati saya, mengalir air mata saya. Terbayang depan mata saya makanan berbuka puasa saya semalam. Kita dikurniakan rezeki boleh makan dan beli apa saja sedangkan anak2 seramai 80++ berbuka puasa makan meehoon saja bersulamkan air suam! Saya katakan pada Kak Kamariah supaya jangan risau. Insyaallah ramai akan membantu,

Bantuan emergency telah dihulurkan oleh beberapa pihak sejak semalam tapi jika ada yg masih ingin membantu, boleh melalui saya (akan kesana weekend ni, kalau bukan saya, sahabat saya) atau terus ke:
Persatuan Anak-Anak Yatim Dan Ibu Tunggal Kampung Medan
No.9 Lorong PJS 2C/11C, Taman Sri Medan 46000 Petaling Jaya
03-77814402
Puan Kamariah Lasim cimb a/c 12600001526201

Ini bukanlah kes asing. Byk lagi rumah2 anak Yatim yg senasib begini. Carilah mereka. Remember, for things to change, I must change first! Get out of your comfort zone as its time for you to give back to them. Remember, "Hak mereka ada pada anda", jgn sampai dituntut diakhirat kelak, confirm sangkut! so be a SHAKER and TAKE ACTION!

1 comment:

nurullicious said...

banyak2kanla bersedekah di bulan mulia.....amin......